WF - II

PODATEK ROLNY OD OSÓB FIZYCZNYCH - ZGŁOSZENIE PRZEDMIOTU OPODATKOWANIA (INDYWIDUALNE ZEZNANIE PODATKOWE OD OSÓB FIZYCZNYCH)

Podstawa prawna: art. 6a ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 333 ze zm.), art. 21 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). 


I. WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. IR-1 "Informacja o gruntach”.
  2. ZIR-1 "Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu".
  3. Kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości/obiektu budowlanego – np. akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu, umowa kupna – sprzedaży, umowa dzierżawy (oryginał do wglądu).
  4. Dodatkowo w przypadku, gdy nieruchomość/obiekt budowlany stanowi współwłasność/współposiadanie:
  5. Dodatkowo w przypadku, gdy spełnione zostały warunki do zastosowania zwolnienia:
  6. W przypadku podpisania Informacji IR-1 przez pełnomocnika, dodatkowo:
    • pełnomocnictwo (oryginał lub notarialnie poświadczony odpis) według wzoru stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 562) - UPL-1P,
    • dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.

II. OPŁATY:

  1. Nie pobiera się opłat za złożenie dokumentów.
  2. Opłata skarbowa:
    •  za złożenie pełnomocnictwa – 17,00 zł.
  3. Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej na podstawie ustawy o opłacie skarbowej.
    Opłatę należy uiścić na numer rachunku bankowego Miasta Grajewo dla opłaty skarbowej w Banku PKO BP S.A. 24 1020 1332 0000 1502 1214 2172.Tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę której dotyczy.


III. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do 60 dni od daty wpływu dokumentów do organu.


IV. WYDZIAŁ ODPOWIEDZIALNY ZA ROZPATRZENIE SPRAWY:

Urząd Miasta Grajewo - Wydział Finansowy.


V. TRYB ODWOŁAWCZY:

Odwołanie od wydanej decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w sekretariacie Urzędu Miasta Grajewo lub przesyła pocztą) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie od decyzji powinno zawierać:
1) wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres (miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) lub adres do doręczeń w kraju, identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydentów – numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiadają identyfikatora podatkowego (art. 168 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa),
2) zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa).


VI. UWAGI:

1. W przypadku współwłasności/współposiadania składane dokumenty (informacja IR-1 i załączniki) powinny być podpisane przez wszystkich współwłaścicieli/współposiadaczy lub złożone indywidualnie przez poszczególnych współwłaścicieli/współposiadaczy.
2. Organ podatkowy nie wydaje postanowienia o wszczęciu postępowania w przypadku złożenia informacji przez podatników podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. Za datę wszczęcia postępowania przyjmuje się odpowiednio datę złożenia informacji (art. 165 § 7, 8 ustawy - Ordynacja podatkowa).
3. Nie wszczyna się postępowania, a postępowanie wszczęte umarza, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy nie przekraczałaby, określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 1640 ze zm.). W takim przypadku decyzję umarzającą postępowanie pozostawia się w aktach sprawy, a organ jest nią związany od chwili wydania. Do zmiany decyzji umarzającej postępowanie przepis art. 254 ustawy Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 6a pkt 6a ustawy o podatku rolnym).
4. W przypadku gdy organ podatkowy nie załatwi sprawy we właściwym terminie, zawiadamia o tym stronę podając przyczyny niedotrzymania terminu i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy (zgodnie z art. 140 ustawy - Ordynacja podatkowa).
5. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów strona zostanie wezwana do ich uzupełnienia i złożenia w Urzędzie Miasta Grajewo lub przesłania pocztą.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Grajewo

Wytwarzający/odpowiadający: Wydział Finansowy

Data wytworzenia: 2024-02-15

Wprowadzający: Monika Dziejma

Data modyfikacji: 2024-02-15

Opublikował: Monika Dziejma

Data publikacji: 2024-02-15